Artykuł sponsorowany

Zasady zawierania i rozliczania umów cywilnoprawnych

Zasady zawierania i rozliczania umów cywilnoprawnych

Umowa cywilnoprawna to umowa regulowana przez przepisy kodeksu cywilnego, stanowiąca odmienną od umowy o pracę formę powierzenia pracy. Umowę tego typu zawiera się w sytuacji, gdy pracodawca nie chce zatrudniać pracownika na stałe, a jednocześnie ma zamiar przekazać mu do wykonania ściśle określone zadania.

Wyróżniamy dwa podstawowe typy umów cywilnoprawnych – umowę zlecenia oraz umowę o dzieło. Każda z nich cechuje się odrębnymi zasadami zawierania i rozliczania.

Umowa zlecenia

Umowa zlecenia – jak sama nazwa wskazuje – opiera się na zleceniu przez zleceniodawcę określonej pracy, która ma zostać wykonana przez osobę zwaną zleceniobiorcą. Przy zawieraniu umowy obie strony określają termin wykonania pracy oraz przysługujące za nią wynagrodzenie (w kwocie brutto). Równocześnie, zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania określonych w umowie czynności, na rzecz zleceniodawcy. Tym samym umowa zlecenia jest tzw. umową starannego działania. Strony powinny spisać rodzaj wykonywanych czynności, a także ich zakres wraz z ramami organizacyjnymi. Co istotne – z jednym pracodawcą można podpisać kilka umów zlecenia, a nie tylko jedną.

Jak rozliczać umowę zlecenia? ,,Rozliczenie zależy od tego, czy zleceniobiorca posiada inne dochody z tytułu umowy o pracę. Jeśli dana umowa zlecenia stanowi jedyne źródło dochodu, koniecznym jest opłacenie wszystkich składek ubezpieczenia społecznego wraz z zaliczką na podatek. Równocześnie zleceniobiorca zostaje objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeśli natomiast umowa jest dodatkowym źródłem dochodu, a składki ubezpieczeniowe są potrącane przez innego pracodawcę, z tytułu umowy o pracę z minimalnym wynagrodzeniem, jej oskładkowanie jest dobrowolne. Obligatoryjnie taka umowa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym – objaśnia ekspert warszawskiej firmy DomPodatkow.pl, wyspecjalizowanej w fachowej pomocy księgowej i kadrowo-płacowej.

Umowa o dzieło

Podstawą zawarcia umowy o dzieło jest obietnica wykonania ,,dzieła” czyli zadania, w wyniku którego powstaje określony produkt. Umowa ma zatem charakter umowy rezultatu. Przy jej zawieraniu należy wyraźnie określić charakter dzieła (produktu) – przynajmniej po części powinien być on materialny. Trzeba również wyznaczyć kwotę wynagrodzenia brutto (w przypadku umów o dzieło nie obowiązuje pojęcie wynagrodzenia minimalnego) oraz termin wykonania zlecenia.

,,Ciężary podatkowe wynikające z umowy o dzieło są przeważnie niższe, niż w przypadku umowy zlecenia. Umowa o dzieło nie podlega bowiem ubezpieczeniom społecznym. Od sytuacji tej jest jednak wyjątek – gdy umowę zawieramy z pracodawcą, z którym łączy nas równolegle umowa o pracę” – podsumowuje specjalista firmy DomPodatkow.pl.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.