Kto nie marzy o własnych czterech kątach? W dodatku takich naprawdę komfortowych i przytulnych? W dzisiejszych czasach szybko i bezproblemowo można wziąć sprawy w swoje ręce i kupić piękne mieszkanie lub dom jednorodzinny od dewelopera. Nie musisz się martwić o budowę, czasochłonne formalności, aspekty prawne… jednym z najważniejszych dokumentów jest po prostu umowa deweloperska. Jak ona wygląda i czym dokładnie jest?

Umowa deweloperska – co to znaczy?

Nieważne, czy kupujesz mieszkanie, czy dom od dewelopera – wiąże się to z naprawdę minimum wysiłku i formalności. Trzeba jednak wiedzieć, że niezbędne jest sporządzenie umowy deweloperskiej i przeniesienia własności. Niektórzy praktykują jeszcze umowę rezerwacyjną – nie jest ona jednak obowiązkowa. Jak więc wygląda umowa deweloperska?

Ten dokument występuje w formie aktu notarialnego. Jej definicja została określona w Ustawie z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu lub domu jednorodzinnego. Tak więc umowa deweloperska stanowi dokument o skutkach i mocy prawnej, który przedstawia związanie obydwóch stron – nabywcy i dewelopera. Skutecznie zabezpiecza ona transakcje zakupu.

Na podstawie umowy deweloper zobowiązuje się do przekazania mieszkania jako:

• odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub,
  • użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej,
  • albo własności domu jednorodzinnego posadowionego.

Nabywca zaś poświadcza, że spełni wymogi pieniężne związane z zakupem nieruchomości.

Jakie zapisy zawiera umowa deweloperska?

Umowa deweloperska musi być jasna, przejrzysta i rzetelna. Należy się dokładnie zapoznać z jej zapisami. Są to przede wszystkim określenie stron, daty i miejsca zawarcia umowy. Ponadto nie może zabraknąć informacji o cenie nabycia nieruchomości, wielkości działki i stanie prawnym obiektu. Jak mówi specjalista z firmy Samson-Dom, zapisy dotyczą też:

• usytuowania i cech budynku,
  • określenia powierzchni, układu pomieszczeń i prac wykończeniowych,
  • terminu przeniesienia na nabywcę prawa własności i harmonogramu prac budowlanych,
  • wysokości i terminów świadczeń pieniężnych przez nabywcę,
  • numeru pozwolenia na budowę oraz oznaczenie organu, który je wydał,
  • terminu rozpoczęcia i zakończenia prac budowlanych,
  • określenia warunków odstąpienia od umowy deweloperskiej i zwrotu środków pieniężnych,
  • określenia wysokości odsetek i kar umownych dla stron umowy deweloperskiej.

Ponadto umowa zawiera też takie informacje, jak szczegóły o mieszkaniowym rachunku powierniczym czy wskazanie sposobu pomiaru powierzchni nieruchomości. Jest to bardzo precyzyjny dokument, z którym musisz się zapoznać dokładnie. Gwarantuje to bezpieczną transakcję.