Artykuł sponsorowany

Ogłoszenie upadłości od strony formalnej

Ogłoszenie upadłości od strony formalnej

Wiele osób kojarzy upadłość z bankructwem dużych firm czy przedsiębiorstw. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że konsument również może ogłosić upadłość. Od strony formalnej nie jest to trudne, jednak wymaga od dłużnika zaangażowania w sprawę. Mimo wszystko warto zainteresować się taką możliwością, ponieważ pozwala ona na spłatę długów w tempie odpowiednim dla dłużnika.

Jakie są wymogi formalne dotyczące wniosku o upadłość?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że postępowanie dotyczące upadłości konsumenckiej nie jest wszczynane z urzędu. Może nastąpić tylko na wniosek strony. Często jednak dłużnicy nie zdają sobie sprawy, jakie stoją przed nimi możliwości. Tymczasem ogłoszenie upadłości konsumenckiej może przyczynić się nawet do całkowitego oddłużenia. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie pracownika Kancelarii Prawnej Krzysztofa Bilskiego:

-Wniosek o upadłość konsumencką może złożyć osoba, która nie posiada statusu przedsiębiorcy i nie prowadzi własnej działalności gospodarczej. Dzięki orzeczonej upadłości dłużnik może powoli i systematycznie spłacać swoje zadłużenie w taki sposób, aby stopniowo następowało oddłużenie. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla osób, które posiadają wielu wierzycieli. Dzięki temu nie muszą ich wszystkich spłacać jednocześnie.

Wierzyciele również o wiele przychylniej rozkładają długi na raty bądź umarzają część odsetek dłużnikom, których status prawny jest w ten sposób uregulowany.

Kiedy dłużnik może ogłosić upadłość konsumencką?

Wniosek o upadłość konsumencką może złożyć osoba fizyczna, która spełnia określone warunki. Podstawowym warunkiem jest niewypłacalność, co oznacza, że osoba traci zdolność do regulowania swoich zobowiązań pieniężnych. Ważne jest również to, że niewypłacalność musi nastąpić z niezawinionych powodów. Krótko mówiąc, problemy finansowe dłużnika nie mogą być spowodowane rażącym niedbalstwem z jego strony lub umyślnym działaniem. Do niezawinionych powodów możemy z kolei zaliczyć chorobę lub utratę pracy z winy pracodawcy (przy czym dłużnik powinien pozostawać osobą aktywnie szukającą nowej pracy). W razie wątpliwości, czy istnieją wystarczające przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej przez sąd, warto skorzystać z porady prawnej w tym zakresie. Radca prawny indywidualnie oceni sytuację i stwierdzi, czy ogłoszenie upadłości konsumenckiej od strony formalnej jest możliwe.

Jednakże nawet po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej bardzo ważne jest regularne spłacanie zobowiązań. Jeśli bowiem w przyszłości zaszłaby potrzeba ponownego ogłoszenia upadłości, nie będzie to już tak oczywiste, nawet w przypadku spełnienia powyższych przesłanek. Sąd odrzuci wniosek o przeprowadzenie procedury upadłościowej, jeśli w przeciągu ostatnich 10 lat upadłość była już orzekana.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.