Artykuł sponsorowany

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy – przepisy Kodeksu Pracy

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy – przepisy Kodeksu Pracy
Nowoczesne technologie mają również wpływ na strukturę zatrudnienia, a także – na organizację pracy w firmach. Coraz większą popularność zdobywa forma telepracy – czyli zatrudnienia specjalistów na odległość. Stosowana jest tam, gdzie zatrudniony specjalista nie musi mieć bezpośredniego dostępu do zasobów przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie w niektórych sytuacjach jest bardzo korzystne i sprzyja zwiększaniu elastyczności i konkurencyjności w biznesie. Należy jednak pamiętać o tym, że telepracownik… nadal jest pracownikiem. A za tym idą obowiązki – zarówno ze strony pracownika jak i pracodawcy.

Co mówi o tym Kodeks Pracy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w szczególności telefonów komórkowych, poczty elektronicznej i innych rozwiązań internetowych. Obowiązkiem telepracownika jest wykonywanie swojej pracy za pomocą tych urządzeń. Telepracownik większość czasu spędza poza zakładem pracy, w takich miejscach jak mieszkanie, siedziba klienta czy inne pomieszczenie przystosowane do wykonywania pracy. Może jednak przebywać także na terenie zakładu pracy, korzystać z jego pomieszczeń i kontaktować się ze współpracownikami. Telepraca wykonywana jest na podstawie nieco innej umowy niż praca klasyczna. Telepracownik w większym stopniu decyduje o czasie, miejscu i sposobie wykonywania pracy. Łączy się to z osłabieniem kontroli kierownika nad jego obowiązkami. Pracodawca, który zatrudnia telepracownika, zobowiązany jest do określenia warunków pracy w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi i w regulaminie. Uzgodnienie warunków telepracy między pracodawcą a pracownikiem może nastąpić podczas zawierania umowy o pracę bądź w trakcie zatrudnienia. Musi mieć ono charakter dobrowolny. W wielu przypadkach formuła telepracy umożliwia daje możliwość podjęcia pracy osobom, które dotąd miały do niej utrudniony dostęp. Jak zauważa adwokat Tomasz Guzek, nowelizacja Kodeksu pracy z dnia 27 sierpnia 1997 r. wprowadziła zmiany umożliwiające zatrudnienie w formie telepracy osób z niepełnosprawnością.

Umowa o pracę.

W umowie o wykonywanie telepracy z nowym pracownikiem, oprócz podstawowych elementów, określa się charakterystyczne dla telepracy warunki wykonywania pracy, tj. formę przekazywania wyników pracy, sposób kontaktowania się pracownika z pracodawcą czy kwestie związane ze sprzętem elektronicznym. Umowa powinna zawierać również określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy i wskazanie osoby lub organu powołanej do udzielania porad związanych z prawem pracy pracownikom. Kiedy pracownik chce przejść na formę telepracy w trakcie zatrudnienia, pracodawca powinien uwzględnić jego wniosek, ale nie jest to jego obowiązek.

Prawa pracownika

Pracownik, który przeszedł na formę telepracy w trakcie zatrudnienia, ma prawo zaprzestania pracy w tej formie. W takiej sytuacji w ciągu trzech miesięcy od podjęcia telepracy może złożyć stosowny wniosek. Druga strona nie może go nie uwzględnić. Pracownik i pracodawca wspólnie ustalają termin (nie dłuższy niż 30 dni), od którego przywrócona zostanie poprzednia forma pracy. Pracownik od razu zatrudniony w formie telepracy może w dowolnym momencie złożyć pracodawcy propozycję zmiany warunków pracy. To samo dotyczy w tej kwestii pracodawcy. Prawa i obowiązki telepracownika i pracodawcy ujęte są w dziale IV Kodeksu pracy. Zostały tam uwzględnione dodatkowe kwestie związane ze specyfiką telepracy. Więcej informacji na http://grzybkowskiguzek.pl/. ruchu

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.