Materiał Partnera

Jak spisać testament?

Jak spisać testament?

Choć na co dzień wiele osób stara się nie myśleć o tak ponurych sprawach, jak śmierć, to warto zadbać o pewne formalności. Spisanie testamentu jest zalecane, nie tylko w przypadku podeszłego wieku czy śmiertelnej choroby. Zawsze, gdy dysponujesz majątkiem, powinieneś zadbać o odpowiednie rozporządzenie nim. Dlatego warto zawczasu dowiedzieć się, jak wyglądanie spisanie testamentu.

Gdzie można spisać testament, tak aby miał on moc prawną?

Często można usłyszeć historie o tym, jak znaleziono testament zmarłej osoby, włożony do zamkniętej szuflady biurka czy między książki. Warto wiedzieć, że nie każdy dokument jest wiążący. Można wyróżnić następujące rodzaje testamentów:

  • odręczny

Odręcznie spisany testament jest nadal spotykany. Warto pamiętać, że dokument wydrukowany nie jest ważny, nawet jeśli jest na nim podpis testatora. Natomiast moc prawną będzie miał testament napisany odręcznie nie tylko na papierze, ale nawet na serwetce czy murze. Istotne jest także zamieszczenie daty sporządzenia dokumenty, gdyż jest to ważne ze względu na stan zdrowia oraz możliwość decydowania o sobie testatora.

  • spisany u notariusza

Wiele osób decyduje się na to, aby zawczasu zadbać o pozostawienie dyspozycji woli dotyczącej rozdysponowania majątku po ich śmierci. W tym celu najczęściej wybierany jest notariusz. Poświadczenie testamentu, to także jedna z usług Kancelarii Notarialnej Zełep. Dzięki temu testator ma gwarancję, że sporządzony dokument będzie miał moc prawną.

To dwa najczęściej występujące rodzaje testamentów. Możliwe jest także złożenia oświadczenia dotyczącego ostatniej woli w formie ustnej przed przedstawicielem urzędu, czyli allograficznie. W tym celu wymagana jest obecność dwóch świadków oraz spisanie protokołu.

Jak wygląda spisanie testamentu notariusza?

Jeśli chcesz uniknąć ryzyka, że spisany przez Ciebie testament zostanie podważony w sądzie, skorzystaj z usług notariusza. W ten sposób Twoja ostatnia wola spisana na papier zyska rangę dokumentu urzędowego. Jeśli chcesz sporządzić testament u notariusza, pamiętaj o:

  • wcześniejszym umówieniu się, tak by urzędnik mógł poświęcić niezbędny czas na przygotowanie dokumentu,

  • zabraniu ze sobą dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość,

  • danych osób, które będą Twoimi spadkobiercami.

Co ciekawe, w dokumencie można również zawrzeć ostatnią wiadomość do spadkobierców, czy polecenia związane z rozdysponowaniem majątku. Decydując się na sporządzenie testamentu u notariusza, masz pewność, że nie zagubi on się, gdyż jest przechowywany w specjalnym rejestrze.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy