Artykuł sponsorowany

Jak dokonać fuzji firm w sposób zgodny z prawem?

Jak dokonać fuzji firm w sposób zgodny z prawem?

Łączenie firm odbywa się z różnych powodów. Jednak zwykle celem jest zwiększenie wpływów w danej branży i obniżenie kosztów. Wyróżnia się 3 typy fuzji – poziomą, pionową i konglomeratową. Co oznaczają wszystkie z ww. terminów? W jaki sposób realizuje się fuzje przedsiębiorstw krok po kroku? Czytając poniższy artykuł, poznasz odpowiedzi na powyższe pytania i rozwiejesz swoje wątpliwości.

Na czym polega fuzja firm i jak można ją przeprowadzić?

W najprostszych słowach fuzja firm to przyjazne ich połączenie. Polega na zespoleniu majątku obu podmiotów w jedno przedsiębiorstwo. Jak zauważają prawnicy z warszawskiej Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów GESSEL, połączenie firm może nastąpić na dwa sposoby:

  • poprzez stworzenie nowej spółki i przeniesienie majątku obu podmiotów pod jej skrzydła;

  • przez przeniesienie majątku i odpowiedzialności za prowadzenie przedsiębiorstwa na jedną ze spółek.

Rodzaje fuzji przedsiębiorstw i ich znaczenie

W pojęciu gospodarczym istnieją 3 typy fuzji:

  • Pozioma (horyzontalna) – jest to połączenie, którego motywem jest zespolenie podmiotów zajmujących się dokładnie tą samą dziedziną na rynku. Jej celem jest zwiększenie wpływów, podniesienie prestiżu produktu na rynku czy obniżenie kosztów produkcyjnych.

  • Pionowa (wertykalna) – fuzja łącząca przedsiębiorstwa będące w jednym łańcuchu produkcyjnym w branży. Dzięki takiemu połączeniu możliwe jest znaczne obniżenie kosztów produkcji i dystrybucji produktu ze względu na zamknięciu w jednej firmie dwóch elementów ogniwa produkcyjnego czy dystrybucyjnego firm.

  • Konglomeratowa – to fuzja firm, które nie są do siebie zbliżone pod względem branżowym. Dzięki takiemu zespoleniu możliwe jest podniesienie rentowności przez poszerzenie zakresu działalności na rynku.

Jak przeprowadzić fuzję firm w sposób prawidłowy?

Aby fuzja firm była zgodna z prawem, konieczne jest uwzględnienie następujących kroków postępowania:

  • przygotowanie planu połączenia spółek – obejmuje wszystkie aspekty związane z przekazaniem odpowiedzialności, terminem realizacji oraz zakresem obowiązków każdej ze stron;

  • negocjacje między stronami, które obejmują np. dokonanie wyceny majątku oraz źródło kapitału potrzebnego do jego opłacenia;

  • realizacja – moment rozpoczęcia rzeczywistej fuzji firm, który jest widoczny w sposobie ich funkcjonowania. To czas wykonywania wszystkich etapów połączenia zawartych w umowie między spółkami.

Da się zauważyć, że łączenie firm nie jest procesem łatwym i szybkim. Dlatego do zawiązania nowej spółki lub połączenia kilku przyda się wyspecjalizowany zespół prawniczy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.