prawa pasazera samolotu

Planujesz wylecieć na wakacje samolotem? Zarezerwowałeś lot albo wykupiłeś wycieczkę w biurze podróży? Niezależnie od tego, czy polecisz tanimi liniami lotniczymi czy na ekskluzywnym pokładzie – musisz znać swoje prawa i wiedzieć, jak postąpić w różnego rodzaju problematycznych sytuacjach. Sprawdź, co mieści się w zakresie prawa pasażera!

Opóźnienie lotu

Przyjechałeś 2 godziny wcześniej, żeby zdążyć z odprawą, znajomi mają odebrać Cię z lotniska, wieczorem rozpoczyna się pierwszy punkt programu, a tymczasem… okazuje się, że Twój lot jest opóźniony z jakichś przyczyn. Rzeczywiście, najważniejsze jest bezpieczeństwo, więc godzisz się z zaistniałą sytuacją, byle tylko dotrzeć szczęśliwie na miejsce. Z drugiej strony żal Ci straconych godzin, a zmęczenie daje się we znaki – co możemy zrobić, gdy nasz lot jest opóźniony?

Opieka i zapewnienie posiłków

Za opóźnienia lotów pasażerowie muszą dostać rekompensatę. Przewoźnik jest zobligowany do opieki nad pasażerami przez cały czas oczekiwania na lot. W ramach tej opieki pasażerom przysługują:

  • możliwość kontaktu telefonicznego i korespondencji pocztowej czy mailowej,
  • bezpłatne posiłki i napoje.

Rodzaj i zakres opieki zależy od czasu trwania opóźnienia. W związku z tym:

  • Jeśli opóźnienie wyniesie powyżej 5 godzin, pasażer ma prawo ubiegać się o zwrot kosztów biletu.
  • Jeśli opóźnienie wyniesie powyżej 4 godzin, pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie.
  • Jeśli opóźnienie lotu będzie wiązało się z koniecznością spędzenia nocy na lotnisku, pasażer ma prawo również do bezpłatnego noclegu w hotelu oraz transportu na trasie lotnisko-hotel.

Odwołanie lotu

Zaplanowałeś idealny urlop, a Twój lot został odwołany? Niestety przewoźnik nie zrekompensuje Ci wizji straconych wakacji, ma obowiązek jednak pomóc Ci na dwa sposoby:

  • zwrócić koszty biletów,
  • zaproponować inne połączenie do miejsca docelowego.

Oczywiście w tej sytuacji pasażer również ma prawo do odszkodowania. Podstawami do jego uzyskania są:

  • późna informacja o odwołanym locie,
  • brak alternatywnego połączenia, które byłoby zgodne z odwołanym.

Odszkodowania i regulacja

Pamiętajmy, aby wykazać się zrozumieniem, jeśli utrudnienia lotu nie są spowodowane z przyczyn samego przewoźnika. Istnieje szereg okoliczności, które należą do tzw. nadzwyczajnych przypadków, ze względu na które lot nie może się odbyć. Wówczas albo odszkodowania są ograniczone, albo przewoźnicy uciekają się od odpowiedzialności za nie. Do takich zdarzeń należą m.in. zagrożenia bezpieczeństwa, niekorzystne warunki atmosferyczne, nieoczekiwane usterki samolotu czy zagrożenia polityczne.

W następnym artykule przeczytasz o prawach pasażera pociągu. Bądź z nami na bieżąco!