Artykuł sponsorowany

Patenty i know-how – różnice i ochrona prawna

Patenty i know-how – różnice i ochrona prawna

Do prawa własności intelektualnej, szczegółowo do prawa własności przemysłowej, należy również ochrona patentów i know-how. Poniżej wyjaśniamy, co właściwie oznaczają oba pojęcia oraz jak w polskim prawie chronione są obie wartości intelektualne. Zachęcamy do skorzystania z poniższego informatora na ten temat.

Poufne know-how

Know-how jest to, najogólniej mówiąc, zasób wiedzy z zakresu dziedzin technicznej, finansowej, handlowej, administracyjnej i innych tego typu nauk, który wykorzystuje się w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Z przyczyn zrozumiałych prawo nakazuje poufność tych informacji, a firmy zastrzegają sobie tajemnicę wobec osób trzecich bez ogólnej zgody na rozpowszechnianie informacji, na przykład w sytuacji publikowania danych albo innowacyjnych rozwiązań. Know-how jest tworem i dobrem niematerialnym, w związku z czym rozstrzyganie wątpliwości prawnych może budzić wiele wątpliwości. Know-how pozostaje informacją poufną, podczas gdy patent wymaga opublikowania. I właśnie poufność jest zasadniczą cechą know-how. Forma nie jest chroniona formalnie, nie jest ograniczona czasowo, nie musi również spełniać warunku wynalazczości. Wspomnianą wcześniej poufność regulują i egzekwują wewnętrzne reguły firmy oraz umowy podpisywane przez pracowników.

Innowacyjny patent

Czym zatem jest patent? Patent polega na ujawnianiu wiedzy, a więc tym samym przestaje być know-how. Zaleca się jak najszybsze zgłaszanie patentów, już na początkowym etapie ich tworzenia, aby zachowywały pełne prawo innowacji. Właśnie ta cecha jest kluczowym warunkiem tworzenia patentów – istotne jest pierwszeństwo danego odkrycia.

Jaka jest różnica?

Aby ułatwić zrozumienie granicy między pojęciami, warto uprościć schemat: sam rozpowszechniony wynalazek jest patentem, podczas gdy droga prowadząca do odkrycia, zdobyta wiedza czy efekty pracy należą już do know-how.

Współistnienie dwóch form kluczem do sukcesu

Współistnienie obu form własności intelektualnej chroni interesy i odkrywczość danego przedsiębiorstwa, pozwalając rozpowszechnić nowatorskie pomysły przy jednoczesnym zachowaniu praw własności intelektualnej. Firmy coraz częściej konkurują między sobą i wykorzystują te możliwości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.